Projecte: ELS ASTRES
CI
CONTINGUTS
CONCEPTES
• El dia i la nit.
• Feines que es fan de dia i feines que es fan de nit.
• Els moviments de la Terra.
• Les estacions de l’any.
• Les peces de vestir.
• La Lluna. Les fases de la Lluna.
• La simbologia dels estels.
• Els instruments d’observació: el telescopi.
• Els astronautes.
• Els astres.
• El dia i la nit.
• Les temperatures i el termòmetre.
• La mesura del temps: el rellotge. Tipus de rellotges.
• El moviment de la Terra.
• Les quatre estacions: primavera, estiu, tardor i hivern.
• La gravetat.
• Els imants.
• La Lluna i les seves fases.
• Les marees.
• Els planetes del Sistema Solar: Mercuri, Venus, Terra, Mart, Júpiter, Saturn, Urà, Neptú i Plutó.
• Els eclipsis solars.
• Els estels i les constel·lacions.
• Els vestits dels astronautes.
• La descoberta de l’espai: una ciutat espacial
PROCEDIMENTS
• Cerca d’informació.
• Formulació de preguntes: l’enquesta.
• Observació d’imatges i associació de determinats oficis amb la part del dia en què es realitzen.
• Representació dels moviments Terra-Sol.
• Reconeixement d’algunes de les principals característiques de cadascuna de les estacions de l’any.
• Associació entre peces de vestir i l’ús que se’n fa en funció dels canvis climàtics.
• Representació gràfica d’un element que s’està observant i sense observar-lo: les fases de la Lluna.
• Relació de noms amb imatges.
• Observació directa del cel, de dia i de nit. Verbalització de les semblances i les diferències.
• Observació de les diferents formes de representació dels estels i dels significats que s’hi associen.
• Elaboració d’un telescopi de paper.
• Associació entre vehicles i les persones que els fan servir.
• Reconèixer la indumentària corresponent a cada ofici.
• Identificació de figures amagades.
• Elaboració i utilització d’unes ulleres de sol de paper.
• Representació gràfica del cel.
Identificació d’elements que són al cel i diferenciació dels que són astres dels que no ho són.
• Reconeixement dels elements que corresponen a la nit i dels que corresponen al dia, com també dels que poden correspondre tant al dia com a la nit.
• Observació de temperatures i ús del termómetre.
• Recollida de dades sistemàtica i interpretació de dades.
• Observació de diferents tipus de rellotges.
• Construcció d’un rellotge de sol i interpretació del seu funcionament.
• Anticipació de resultats.
• Representació del moviment de la Terra fent servir models.
• Cerca de material visual i gràfic que il·lustri el dia i la nit.
• Identificació de les quatre estacions de l’any.
• Experimentació de la gravetat fent caure objectes diferents. Fixar-se en la importància de la superficie dels objectes.
• Reconeixement de la força d’atracció dels imants mitjançant l’experimentació.
• Diferenciació del comportament dels objectes en diferents espais a causa de la influència de la força de la gravetat, a partir del treball amb il·lustracions.
• Reconeixement sobre el paper de la modificació bàsica (esquemàtica) que pateix la forma circular de la Lluna per a arribar a tenir l’aspecte que mostren les diferents fases.
• Observació i diferenciació de dues imatges d’un mateix paisatge, amb marea alta i marea baixa.
• Memorització del nom dels nou planetes i de la seva posició relativa respecte al Sol, a partir de la relació amb diverses formes geomètriques sobre el paper.
• Representació d’un eclipsi solar, a partir de models.
• Confecció col·lectiva d’un mural que representa el cel de nit.
• Reconeixement d’algunes constel·lacions i invenció de formes pròpies.
• Relació del nom d’algunes constel·lacions amb la forma que tenen.
• Observació de la utilització dels estels com a símbol.
• Relació dels astronautes amb la seva vestimenta, a partir d’un retallable.
• Reconeixement del model d’una ciutat espacial fent un puzle.
ACTITUDS
• Mostrar interès per conèixer allò que passa en el nostre entorn.
• Mostrar interès per les activitats del projecte
• Participar en les activitats de grup.
Mostrar interès per conèixer allò que passa en el nostre entorn.
• Mostrar interès per les activitats del projecte.
• Participar en les activitats de grup.
OBJECTIUS DIDÀCTICS
• Reconèixer allò que saben els alumnes sobre les diferències que s’observen al cel de dia i de nit.
• Esbrinar quines feines es fan de dia i quines de nit.
• Representació, juntament amb els companys, dels moviments Terra-Sol.
• Observar el perquè del dia i la nit a través del joc i l’experimentació.
• Reconèixer les estacions de l’any i els canvis climàtics condicionats pel moviment de la Terra al voltant del Sol.
• Relacionar diferents peces de roba amb les èpoques de l’any en què es fan servir.
• Conèixer la Lluna i les seves fases.
• Conèixer el nom de les fases de la Lluna i saber per què es produeixen.
• Observar l’entorn i reconèixer estels en diferents contextos.
• Construir un telescopi de paper.
• Reconèixer instruments que ens ajuden a observar.
• Reconèixer els vehicles que fan servir diferents persones per mitjà de l’associació amb la seva indumentària.
• Identificar determinats personatges "amagats" en una imatge on hi ha altres elements similars.
• Construir unes ulleres de sol de paper.
• Comparar la visió d’un mateix entorn observat amb ulleres de sol i sense.
• Reconèixer allò que han après sobre el Sol, la Lluna, els estels, el dia i la nit.
• Verbalitzar allò que saben i com ho han après.
• Representar gràficament el cel, de dia i de nit.
Reconèixer elements que siguin astres entre els diferents elements que es veuen al cel.
• Identificar els elements que corresponen a la nit i els que corresponen al dia, i també els que poden correspondre tant al dia com a la nit.
• Observar la temperatura en el termòmetre.
• Fer una recollida de dades sistemàtica.
• Comparar les diferències de temperatures observades al llarg dels dies i segons la situació del termòmetre.
• Construir un rellotge de sol.
• Observar diferents tipus de rellotges i reconèixer les seves diferències i la seva funció.
• Representació del moviment de la Terra, fent servir models.
• Reconèixer les quatre estacions en imatges.
• Reconèixer els noms de les quatre estacions i escriure’ls.
• Experimentar la gravetat com una de les característiques de la Terra.
• Reconèixer la força d’atracció dels cossos en la força magnètica dels imants.
• Comparar aquesta atracció amb l’atracció de la gravetat.
• Imaginar com restarien els objectes dins un espai sense gravetat.
Reconèixer les fases de la Lluna i les diferències en la posició de la part il·luminada i la fosca quan és Lluna minvant i Lluna creixent (com una C, com una D).
• Observar en dues fotografies d’un mateix paisatge l’efecte de la marea.
• Reconèixer la marea alta i la marea baixa.
• Recordar el nom dels nou planetes del Sistema Solar en l’ordre de proximitat al Sol.
• Representar un eclipsi solar fent servir models.
• Confeccionar amb paper una representació del cel de nit.
• Representar gràficament constel·lacions imaginàries, a partir de punts donats.
• Conèixer el nom d’algunes constel·lacions.
• Observar l’entorn i reconèixer representacions simbòliques d’estels.
• Observar com és el vestit que porten els astronautes.
• Observar com és una ciutat de l’espai.
• Buscar informació sobre el projecte de ciutat espacial europeu i esbrinar quin sentit pot tenir un projecte així.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Podeu escriure els vostres comentaris aqui: