diumenge, 22 de novembre del 2009

2009. L' any de l' astronomia.

Projecte: ELS ASTRES

CI

CONTINGUTS

CONCEPTES

El dia i la nit.

• Feines que es fan de dia i feines que es fan de nit.

• Els moviments de la Terra.

• Les estacions de l’any.

• Les peces de vestir.

• La Lluna. Les fases de la Lluna.

• La simbologia dels estels.

• Els instruments d’observació: el telescopi.

• Els astronautes.

Els astres.

• El dia i la nit.

• Les temperatures i el termòmetre.

• La mesura del temps: el rellotge. Tipus de rellotges.

• El moviment de la Terra.

• Les quatre estacions: primavera, estiu, tardor i hivern.

• La gravetat.

• Els imants.

• La Lluna i les seves fases.

• Les marees.

• Els planetes del Sistema Solar: Mercuri, Venus, Terra, Mart, Júpiter, Saturn, Urà, Neptú i Plutó.

• Els eclipsis solars.

• Els estels i les constel·lacions.

• Els vestits dels astronautes.

• La descoberta de l’espai: una ciutat espacial

PROCEDIMENTS

• Cerca d’informació.

• Formulació de preguntes: l’enquesta.

• Observació d’imatges i associació de determinats oficis amb la part del dia en què es realitzen.

• Representació dels moviments Terra-Sol.

• Reconeixement d’algunes de les principals característiques de cadascuna de les estacions de l’any.

• Associació entre peces de vestir i l’ús que se’n fa en funció dels canvis climàtics.

• Representació gràfica d’un element que s’està observant i sense observar-lo: les fases de la Lluna.

• Relació de noms amb imatges.

• Observació directa del cel, de dia i de nit. Verbalització de les semblances i les diferències.

• Observació de les diferents formes de representació dels estels i dels significats que s’hi associen.

• Elaboració d’un telescopi de paper.

• Associació entre vehicles i les persones que els fan servir.

• Reconèixer la indumentària corresponent a cada ofici.

• Identificació de figures amagades.

• Elaboració i utilització d’unes ulleres de sol de paper.

• Representació gràfica del cel.

Identificació d’elements que són al cel i diferenciació dels que són astres dels que no ho són.

• Reconeixement dels elements que corresponen a la nit i dels que corresponen al dia, com també dels que poden correspondre tant al dia com a la nit.

• Observació de temperatures i ús del termómetre.

• Recollida de dades sistemàtica i interpretació de dades.

• Observació de diferents tipus de rellotges.

• Construcció d’un rellotge de sol i interpretació del seu funcionament.

• Anticipació de resultats.

• Representació del moviment de la Terra fent servir models.

• Cerca de material visual i gràfic que il·lustri el dia i la nit.

• Identificació de les quatre estacions de l’any.

• Experimentació de la gravetat fent caure objectes diferents. Fixar-se en la importància de la superficie dels objectes.

• Reconeixement de la força d’atracció dels imants mitjançant l’experimentació.

• Diferenciació del comportament dels objectes en diferents espais a causa de la influència de la força de la gravetat, a partir del treball amb il·lustracions.

• Reconeixement sobre el paper de la modificació bàsica (esquemàtica) que pateix la forma circular de la Lluna per a arribar a tenir l’aspecte que mostren les diferents fases.

• Observació i diferenciació de dues imatges d’un mateix paisatge, amb marea alta i marea baixa.

• Memorització del nom dels nou planetes i de la seva posició relativa respecte al Sol, a partir de la relació amb diverses formes geomètriques sobre el paper.

• Representació d’un eclipsi solar, a partir de models.

• Confecció col·lectiva d’un mural que representa el cel de nit.

• Reconeixement d’algunes constel·lacions i invenció de formes pròpies.

• Relació del nom d’algunes constel·lacions amb la forma que tenen.

• Observació de la utilització dels estels com a símbol.

• Relació dels astronautes amb la seva vestimenta, a partir d’un retallable.

• Reconeixement del model d’una ciutat espacial fent un puzle.

ACTITUDS

• Mostrar interès per conèixer allò que passa en el nostre entorn.

• Mostrar interès per les activitats del projecte

• Participar en les activitats de grup.

Mostrar interès per conèixer allò que passa en el nostre entorn.

• Mostrar interès per les activitats del projecte.

• Participar en les activitats de grup.

OBJECTIUS DIDÀCTICS

• Reconèixer allò que saben els alumnes sobre les diferències que s’observen al cel de dia i de nit.

• Esbrinar quines feines es fan de dia i quines de nit.

• Representació, juntament amb els companys, dels moviments Terra-Sol.

• Observar el perquè del dia i la nit a través del joc i l’experimentació.

• Reconèixer les estacions de l’any i els canvis climàtics condicionats pel moviment de la Terra al voltant del Sol.

• Relacionar diferents peces de roba amb les èpoques de l’any en què es fan servir.

• Conèixer la Lluna i les seves fases.

• Conèixer el nom de les fases de la Lluna i saber per què es produeixen.

• Observar l’entorn i reconèixer estels en diferents contextos.

• Construir un telescopi de paper.

• Reconèixer instruments que ens ajuden a observar.

• Reconèixer els vehicles que fan servir diferents persones per mitjà de l’associació amb la seva indumentària.

• Identificar determinats personatges "amagats" en una imatge on hi ha altres elements similars.

• Construir unes ulleres de sol de paper.

• Comparar la visió d’un mateix entorn observat amb ulleres de sol i sense.

• Reconèixer allò que han après sobre el Sol, la Lluna, els estels, el dia i la nit.

• Verbalitzar allò que saben i com ho han après.

• Representar gràficament el cel, de dia i de nit.

Reconèixer elements que siguin astres entre els diferents elements que es veuen al cel.

• Identificar els elements que corresponen a la nit i els que corresponen al dia, i també els que poden correspondre tant al dia com a la nit.

• Observar la temperatura en el termòmetre.

• Fer una recollida de dades sistemàtica.

• Comparar les diferències de temperatures observades al llarg dels dies i segons la situació del termòmetre.

• Construir un rellotge de sol.

• Observar diferents tipus de rellotges i reconèixer les seves diferències i la seva funció.

• Representació del moviment de la Terra, fent servir models.

• Reconèixer les quatre estacions en imatges.

• Reconèixer els noms de les quatre estacions i escriure’ls.

• Experimentar la gravetat com una de les característiques de la Terra.

• Reconèixer la força d’atracció dels cossos en la força magnètica dels imants.

• Comparar aquesta atracció amb l’atracció de la gravetat.

• Imaginar com restarien els objectes dins un espai sense gravetat.

Reconèixer les fases de la Lluna i les diferències en la posició de la part il·luminada i la fosca quan és Lluna minvant i Lluna creixent (com una C, com una D).

• Observar en dues fotografies d’un mateix paisatge l’efecte de la marea.

• Reconèixer la marea alta i la marea baixa.

• Recordar el nom dels nou planetes del Sistema Solar en l’ordre de proximitat al Sol.

• Representar un eclipsi solar fent servir models.

• Confeccionar amb paper una representació del cel de nit.

• Representar gràficament constel·lacions imaginàries, a partir de punts donats.

• Conèixer el nom d’algunes constel·lacions.

• Observar l’entorn i reconèixer representacions simbòliques d’estels.

• Observar com és el vestit que porten els astronautes.

• Observar com és una ciutat de l’espai.

• Buscar informació sobre el projecte de ciutat espacial europeu i esbrinar quin sentit pot tenir un projecte així.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Podeu escriure els vostres comentaris aqui: