diumenge, 22 de novembre del 2009

Atenció a les necessitats educatives de l'alumnat.

Atenció a l'alumnat nouvingut

Es considera alumne/a nouvingut aquell alumne/a de nova incorporació al sistema educatiu de Catalunya en els vint-i-quatre mesos darrers.

Davant el xoc emocional que en aquest alumnat pot representar l’arribada a un entorn social icultural completament nou, el centre ha de preveure mesures específiques per tal que puguisentir-se ben acollit i percebre el respecte de la comunitat educativa envers la seva llengua icultura. Cal organitzar els recursos i estratègies adequades perquè, al més ràpidamentpossible, pugui seguir amb normalitat el currículum i adquirir l’autonomia personal dins l’àmbit

escolar o social.

El centre ha de donar una resposta personalitzada per garantir l’aprenentatge de la llengua,l’accés al currículum comú i els processos de socialització d’aquest alumnat, i establir els criteris metodològics i els materials curriculars que facilitin la integració a les aules ordinàries des del primer moment.

Correspon al tutor o tutora del grup i al coordinador o coordinadora de llengua, interculturalitat i cohesió social del centre determinar les actuacions que es duran a terme per atendre les necessitats educatives d’aquest alumnat, així com els trets bàsics de les formes organitzatives i els criteris metodològics que es considerin més apropiats.

3.4.1. Acollida i integració

L’acollida i la integració escolar de tot l’alumnat ha de ser una de les primeres responsabilitats i dels primers objectius del centre educatiu i dels professionals que hi treballen.

Per aconseguir aquest objectiu, particularment pel que fa a l’alumnat nouvingut, al centre educatiu ha de:

Proporcionar a les famílies la informació adequada sobre el sistema escolar a

Catalunya: funcionament del centre, tractament i ús de les llengües, recursos a l’abast,

tant al centre com a l'entorn, possibilitat de sol·licitud d’ajuts, procés d’integració

escolar i social de l’alumne/a al centre, assoliment dels aprenentatges…

Garantir una comunicació eficient amb la família, per tal de copsar les necessitats de

l’alumne/a (físiques, afectives, emocionals, cognitives, socials…). El centre pot utilitzar el servei de traducció i sol·licitar la presència d’un traductor/intèrpret quan l’alumne/a i la seva família desconeguin les dues llengües oficials a Catalunya. Tant les entrevistes inicials com el seguiment poden fer-se en sessions individuals o en grup.

A la web del Departament d’Educació hi ha una llista actualitzada d’entitats i

professionals que proporcionen serveis de traducció i d’interpretació. La petició del

servei s’ha de fer directament a les entitats i professionals enumerats a la llista i ha de tenir el vistiplau del director o directora del centre. Els centres educatius disposen d’unespai web que el Departament ha habilitat al portal XTEC amb informació seleccionada i actualitzada sobre aquesta temàtica:

Fer l’avaluació inicial de l’alumne/a utilitzant la llengua familiar o d’escolarització prèvia,

en la mesura que sigui possible.

Vetllar per una correcta adscripció de curs i grup, preferentment al nivell que correspon

a l’edat cronològica o a un curs inferior com a màxim.

Garantir el traspàs d’informació al tutor/a i a l’equip docent.

Atendre les necessitats afectives, emocionals i relacionals derivades dels processos

migratoris i reforçar la tutoria per potenciar l’autoestima i proporcionar l’orientació

escolar i/o laboral necessària.

Aula d'acollida

L’aula d’acollida ha d’esdevenir un punt de referència i un marc de treball obert amb una constant interacció amb la dinàmica del centre. Ha de permetre una atenció emocional i curricular personalitzada i un aprenentatge intensiu de la llengua catalana. Ha de proporcionar a l’alumnat nouvingut una atenció adequada a les necessitats i als progressos relacionals i lingüístics, com a complement del treball del grup classe al qual estigui adscrit.

La metodologia de l’aula d’acollida ha de tenir en compte l’organització dels aprenentatges de manera globalitzada, l’existència d’activitats funcionals, el foment del treball cooperatiu i l’establiment de relacions personals positives sempre tenint com a punt de referència ajudar els alumnes a accedir als currículums de totes les àrees en les millors condicions possibles.

És convenient que l’horari de l’aula d’acollida no interfereixi en aquelles àrees que l’alumnat nouvingut pot compartir amb els companys de classe i que la durada de l’assistència vagi disminuint a mesura que avanci en els aprenentatges. Cal la interacció amb la resta de l’alumnat del grup classe per facilitar el seu procés de socialització. Cap alumne/a ha de romandre totes les hores lectives a l’aula d’acollida. Una opció recomanable seria que hi estigués la meitat del seu horari lectiu. El pas de l’alumnat nouvingut a l’aula ordinària demana molta coordinació i una atenció educativa que incrementi progressivament els aprenentatges

normalitzats, però amb el suport suficient per assegurar l’èxit escolar.

Pel caràcter obert de l’aula els alumnes han de poder incorporar-s’hi en qualsevol moment delcurs, i també s’ha de poder decidir la reincorporació d’un alumne o alumna a l’aula ordinària en el moment que es consideri més adient.

El nombre de mestres que intervé a l’aula ha de ser reduït.

El recurs "aula d’acollida" ha d’estructurar-se de manera flexible, en funció de les necessitats de l’alumnat que ha d’atendre i tenint en compte la cultura organitzativa de cada centre. Això implica la possibilitat d’atendre alumnat en grups diversos en funció de la seva escolarització prèvia, la seva llengua d’origen o altrescaracterístiques que puguin determinar necessitats educatives específiques diferenciades. Es recomana que el nombre màxim d’alumnat que treballa simultàniament en cada grup se situï a l’entorn dels 10 alumnes. És important recordar que l’usuari habitual de l’aula d’acollida ha de ser l’alumnat nouvingut que s’ha incorporat al centre a partir dels 8 anys o del tercer curs d’educació primària.

El professorat ha de tenir experiència docent i domini de les tecnologies de la informació i la comunicació. D’entre aquest professorat el director/a del centre nomenarà el tutor o tutora responsable. Es preveu un assessorament i un pla de formació específic per al professorat.

El tutor o tutora del grup classe ordinari, com a responsable del seguiment de l’alumnat, ha de vetllar especialment pel progressiu assoliment de les competències bàsiques de l’alumnat que assisteix durant una part del seu horari escolar a l’aula d’acollida i per la coordinació, a aquests efectes, amb el tutor o tutora d’aquesta aula.

Adaptacions del currículum per a l'alumnat nouvingut

L’aprenentatge de la llengua de l’escola és una de les primeres necessitats de l’alumnat que,sense conèixer-la, s’incorpora als centres educatius de Catalunya. Per això, a més de les activitats docents dedicades directament a l’ensenyament de la llengua catalana, tota la comunitat educativa ha de vetllar especialment per facilitar-ne l’aprenentatge.

L’especificitat del procés d’aprenentatge d’aquest alumnat, sovint incorporat durant el curs escolar, amb situacions singulars fruit de la diversitat d’edats, procedències i processos d’escolarització previs i especialment el fet de compartir el temps escolar entre l’aula d’acollida o altres estructures de suport i l’aula ordinària, fa necessària l’elaboració d’un pla individualitzat.

Vegeu el protocol orientatiu al model "Elaboració de plans individualitzats per a l'alumnat nouvingut en l'etapa d'educació primària".

Aquest document ha de recollir la informació obtinguda amb l’avaluació inicial de l’alumne/a nouvingut, ha de prioritzar les necessitats educatives a treballar i ha d’establir els mecanismes de planificació, seguiment i avaluació del procés d’acceleració del seu aprenentatge, que li ha de permetre incorporar-se plenament, al més aviat possible, a la dinàmica habitual del seu grup classe de referència. I tot això s’ha de fer tenint en compte la diversitat de l’alumnat i la corresponsabilitat de tots els agents que intervenen en el seu aprenentatge i l'aplicació de criteris de coherència pel que fa a la planificació curricular de les àrees o matèries

Els plans individualitzats han d’explicitar les característiques o situació de l’alumnat, les prioritats educatives, la proposta curricular i els emplaçaments en què es durà a terme, així com els criteris per al seguiment i l’avaluació dels aprenentatges d’aquest alumnat. Cal preveure la dotació dels suports necessaris amb tots els recursos del centre per a aquell alumnat amb una escolarització prèvia deficient.

Avaluació de l'alumnat nouvingut

L’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat nouvingut s’ha de dur a terme enrelació amb els objectius del seu pla individualitzat o les adaptacions realitzades del currículum.

L’avaluació ha de ser contínua, amb observació sistemàtica i visió global del seu progrés d’aprenentatge, integrant les aportacions i les observacions efectuades en cada una de les àrees.

. Professorat tutor de l'aula d'acollida

El tutor/a de l’aula d’acollida ha de ser el referent més clar per a l’alumnat nouvingut, però la resposta que s’ofereix a aquest alumnat per a la seva plena integració al centre és responsabilitat de tota la comunitat educativa.

El tutor/a de l'aula d’acollida ha de tenir preferentment destinació definitiva al centre.

Excepcionalment, la designació pot recaure en un mestre/a o professor/a amb destinació provisional o interí, a proposta de la direcció del centre.

La jornada lectiva del tutor o tutora de l’aula d’acollida es dedicarà fonamentalment a la docència amb l’alumnat nouvingut.

El tutor de l’aula d’acollida ha de dur a terme les funcions següents:

Coordinar l’avaluació inicial i col·laborar en l’elaboració del plans individualitzats i, si

escau, de les adaptacions curriculars, d’acord amb les necessitats educatives de cada un dels alumnes respecte al seu procés d’ensenyament i aprenentatge.

Gestionar l’aula d’acollida: planificar recursos i actuacions, programar les seqüències

d’aprenentatge, aplicar les metodologies més adequades i avaluar processos i

resultats.

Aplicar metodologies i estratègies d’immersió lingüística per a l’adquisició de la llengua.

Facilitar, en la mesura que sigui possible, l’accés de l’alumnat nouvingut al currículum

ordinari.

Promoure la integració de l’alumnat nouvingut a les seves aules de referència.

Col·laborar en la sensibilització i introducció de l’educació intercultural en el procés

educatiu de l’alumnat nouvingut.

Coordinar-se amb el coordinador/a de llengua, interculturalitat i cohesió social del

centre i amb els professionals especialistes (LIC, EAP…).

Participar en les reunions dels equips docents, comissions d’avaluació…, per coordinar

actuacions i fer el seguiment dels alumnes a fi d’assegurar la coherència educativa.

. Incorporació d'alumnat procedent de sistemes educatius estrangers

La incorporació dels alumnes procedents de sistemes educatius estrangers en qualsevol dels cursos de l’educació primària es realitzarà tenint com a referents la seva edat i els coneixements i les possibilitats de progrés que el centre observi en el procés d’acollida.

Atenció a l'alumnat que pateix malalties prolongades

L'atenció educativa als infants o joves que no poden seguir temporalment els estudis en el seu

centre educatiu, es realitza a les aules hospitalàries dels hospitals generals amb llits de pediatria, on se’ls oferiran activitats específiques adaptades al seu estat clínic i al temps d'estada.

L'objectiu és fomentar el desenvolupament integral, donar continuïtat al procés d'aprenentatge i facilitar el retorn a l'escola un cop hagin rebut l'alta mèdica.

Així mateix, en els períodes de convalescència superiors als 30 dies, l'alumne/a podrà rebre atenció educativa al domicili familiar. En aquest supòsit caldrà garantir que el tutor o tutora del centre on està matriculat faci el seguiment de la seva evolució.

La Resolució EDU/3699/2007, de 5 de desembre (DOGC núm. 5029, de 14.12.2007), aprova

les instruccions per establir el procediment per tal que l'alumnat que pateix malalties

prolongades pugui rebre atenció educativa domiciliària per part de professorat del Departament d'Educació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Podeu escriure els vostres comentaris aqui: